top of page
  • carmit kahanov

גם אתם מנסים להדביק את הקצב?


לאורך מספר שנים היינו במרדף, עקרונות יסוד שלא ישבו היטב לא אפשרו להן לסיים משימות. אט אט חלחלה בי ההבנה שהקצב פשוט לא מתאים להן.


להדביק את הקצב, טכניקות למידה, מיומנויות למידה, קשיי למידה
מנסים להדביק את הקצב, שוויץ 2011

זה היה קורה לעתים קרובות, הייתי יושבת איתן על שיעורי הבית, היינו מנסות לפתור תרגיל פשוט לכאורה, ואז הייתי קולטת - הן לא מבינות. הייתי סוגרת את החוברת שהכילה אין-סוף תרגילים, שלא עזרו להן כלל להבין, ומנסה להסביר להן את העקרונות הבסיסיים.


קשה להבין מה קורה במוחם של ילדים בזמן שהם לומדים. חלקם קולטים מהר וחלקם - לאט, ודברים שמאד ברורים לאחד, כלל לא מובנים לאחר.


יכול להיות שאנחנו מבינים ויודעים זאת, אבל הלחץ ליישר קו עם האחרים משפיע עלינו, ובמקום להקנות למי שצריך עוד זמן, אנו נלחצים או מוותרים, רצים לאבחונים ולמטפלים.


אך אולי הבנה של מה שקורה במוח שלהם בזמן שהם לומדים, תשנה משהו בגישה שלנו.

מדוע יש דברים שהם מתקשים לקלוט, אילו טכניקות מסייעות להם להבין, ואילו פחות, מתי צריך להתעקש, ומתי - להרפות.


למידה - תהליך כלל לא מופשט


כאשר מדברים על "הבנה" או "למידה", מתייחסים לרוב לתהליכים אלה כאל משהו מופשט. אך למעשה, כאשר אנחנו לומדים, מתרחשים במוח שלנו תהליכים פיזיים ממש,

נוירונים נקשרים זה לזה ונוצרת לה רשת עצבית מסועפת. הרשת הזו, מהווה את ההבנה שלנו.


הקושי להבין או לראות מה קורה במוח שלנו, מקשה עלינו לתמוך כמו שצריך בתהליכי הלמידה, זאת על אף שגם אנחנו פעם היינו תלמידים ואף סטודנטים. חלקנו עד היום נושאים עמנו תחושות של חוסר הצלחה, פחד ורתיעה מתחומים מסוימים.


את בית-הספר סיימתי בהצטיינות, אך כאשר הגעתי לאקדמיה התקשיתי מאד בלימודים.

רק אז הבנתי שאני למעשה לא יודעת איך ללמוד. עד סוף הלימודים לא הצלחתי לפענח מה עשיתי לא בסדר.


אז חלק יגלו רק באקדמיה שהם לא יודעים ללמוד, וחלק נאבקים כבר בבית-הספר. כך או כך, הבנה טובה של מהות הלמידה, יכולה לסייע לנו ולהקל רבות על הילדים שלנו (ועל עצמנו).


הרבה מתהליכי הלמידה מתקיימים במוח שלנו דווקא מתחת לרמת המודעות, בזמן שאנו נחים ואף ישנים. לכן לעתים כל מה שצריך לעשות זה, להניח לדברים ו... להמתין.


באמצעות תובנות אלו אני מקווה להראות כי למידה זהו תהליך שניתן לנהל באופן עצמאי ונינוח.


למי שמתקשה, תובנות אלו יוכלו להקל רבות על תהליך הלמידה והתמיכה בו. ולמי ששולט, תובנות אלו יוכלו לסייע להעצים ולפתח את המחשבה.



bottom of page