top of page
  • carmit kahanov

למידה עניין של מדע


הרבה מתהליכי הלמידה מתקיימים במוח שלנו דווקא במצב של מנוחה, כך אומר המדע.

כלים ללמידה, מיומנויות למידה, אסטרטגיות למידה, תהליכי למידה, קשיי למידה
בין מיקוד למנוחה, הודו 2005

מחקרים בתחום מדעי המוח מראים כי הרבה מתהליכי הלמידה מתקיימים מתחת לרמת המודעות שלנו, בזמן שאנחנו נחים, משחקים ואפילו ישנים. במצב זה נוצרים קשרים עצביים בין אזורים שונים במוח, מה שמסייע לנו לבסס ולהעמיק את ההבנה.


למידה טובה מבוססת על תנודתיות בין מיקוד למנוחה. המצב הממוקד מסייע לנו לרכוש שליטה בפרטים, בעוד שבזמן ההפוגות מתגבשת ההבנה הכללית של הרעיונות, לעתים - בדרכים יצירתיות.


מודעות לתהליכים אלה תאפשר לנו לווסת ולהתאים את הזמן שהילדים משקיעים בלמידה.


למשל למידה ממושכת עשויה להתגלות כלא יעילה. אנו לעתים נתקלים בסוגיה זו כאשר על הילדים לבצע משימות שקיבלו מביה"ס. כאשר מופנית תשומת לב רבה מדיי לסיום המשימות, העקרונות יקרי הערך "נדחסים" בבת אחת, ולמוח לא ניתנת ההזדמנות לעבד ולהטמיע את החומר באופן רחב ומעמיק.


דיוויד פרקינס, אחד ההוגים הידועים בתחום החינוך, טוען כי אחת הבעיות של מערכת החינוך, היא שהידע שמתגבש אצל התלמידים הוא "שביר", התלמידים אינם זוכרים, מבינים או משתמשים בידע שהיו אמורים ללמוד. אחת הסיבות לכך, הוא טוען, היא חובת "כיסוי החומר", אשר מביאה לכך שלא ניתן מספיק זמן ללימוד ותרגול עתירי חשיבה ומשובים.


אם ניתן לתהליכי הלמידה לעשות את שלהם, ונאפשר למוח לעבד את החומר, בקצב שלו,נוכל לצייד את הילדים בבסיס הבנה חזק שילווה אותם לכל החיים.


אז בואו ננסה להבין כיצד אנחנו לומדים, מה קורה במוח שלנו בזמן למידה וגם... בזמן מנוחה. קראו על כך בפוסט הבא


bottom of page