top of page
  • carmit kahanov

לפתח את המחשבה


אתם טובים בלימודים, מצליחים במבחנים, אך האם החשיבה שלכם מפותחת?


חשיבה יצירתית, אסטרטגיות למידה
חשיבה מפותחת

חשיבה מפותחת היא זו המאפשרת לנו להתבונן על דברים מזוויות שונות, אולי לראות דברים שאחרים לא רואים, ואף להגיע להחלטות שונות, בחיים.


חשיבה מפותחת היא זו המאפשרת לקשור בין רעיונות ולפרוץ את גבולות המחשבה. חשיבה מסוג זה היא אשר הובילה להתפתחויות טכנולוגיות פורצות דרך.


במערכת החינוך - תוכניות ייחודיות


במערכת החינוך מדברים על כך רבות: "לפתח את המחשבה", "מחשבה יצירתית", חשיבה מחוץ לקופסא" וכו'. לצורך כך בונים תוכניות מיוחדות שבמסגרתן ניתנת לתלמידים הזדמנות להתמודד עם אתגרים שונים ולהפגין דרכם חשיבה יצירתית-עצמאית-המצאתית. אך בעוד שתוכניות אלו קשות לעתים ליישום, והן דורשות ליווי של אנשים מקצועיים מתחומי ידע מסוימים (ולפעמים אף אמצעים מיוחדים), חשיבה יצירתית אפשר לפתח לא רק בהזדמנויות ייחודיות, אלא דווקא במסגרת תהליכי הלמידה שאנו מקיימים יום-יום.


בבית - מעבר בין תחומים


בעת לימוד עצמי, בבית, פעולה פשוטה יכולה להביא לפיתוח המחשבה - מעבר בין תחומים.


כאשר אתם לומדים (או עוסקים במשהו), תנסו לעבור בין תחומים/עיסוקים שונים, למשל להקדיש חצי שעה לחשבון, חצי שעה להיסטוריה, חצי שעה לנגינה וכו'.


מקצועות הדורשים חשיבה אנאליטית-לוגית, מפעילים אזורים מסוימים במוח ואילו מקצועות הדורשים חשיבה המצאתית-יצירתית מפעילים אזורים אחרים. מעבר בין סגנונות למידה עשוי להביא ליצירת קשרים עצביים בין האזורים השונים במוח ובכך להביא לחיבור בין רעיונות בדרכים שלא העלינו על דעתנו.


מעבר בין תחומים גם יכול להקל מאד על מצב בו נתקעים. אתם יושבים זמן מה ומנסים להבין או לפתור משהו, ופשוט לא מצליחים. תשחררו את המחשבה, תעברו לעסוק במשהו אחר. אל תרגישו רע עם זה שזנחתם את המשימה, להפך, כאשר תחזרו אליה יכול להיות שתצליחו בה טוב יותר.


אם תכננתם להקדיש יום מסוים ללימוד של חשבון ויום אחר ללימוד של היסטוריה, אז תשקלו אולי לערבב בין התחומים. צורת למידה זו עשויה אמנם קצת להקשות, אך בטווח הרחוק היא יכולה להביא לחשיבה מפותחת יותר.


מעברים תת-תחומיים במהלך תרגול מפתחים את המחשבה באותו התחום. למשל בחשבון, מעבר בין תרגילי חיבור לחיסור הוא מאד חשוב (לעומת תרגול רק של חיבור או רק של חיסור). בחישוב 50-28 ניתן להתבונן על הבעיה כתרגיל חיסור או כתרגיל חיבור: לחסר את 28 מ-50 או להוסיף ל-28 עד שמגיעים ל-50. שתי הדרכים טובות. חשיפה ותרגול מגוונים, מאפשרים התבוננות מזוויות שונות, ובחירה של הדרך המועדפת עלינו.


(עד לא מזמן נהגתי רק לחסר, אולם כשהתחלתי לשבת עם הילדים שלי נחשפתי לגישות שונות לפתרון תרגילים, ופתאום גילית שדווקא יותר קל לי לחבר עד לקבלת "השלם". אף פעם לא מאוחר מדיי להתבונן על דברים בצורה אחרת😉)


bottom of page