top of page
  • carmit kahanov

עושים סדר בזיכרון


אז מה, זה נכון? שלא תמיד צריך לחשוב? כן, ממש כך! מה צריך לעשות כדי לא לחשוב? לעשות סדר במחסן, כלומר... בזיכרון! 😀


אסטרטגיות למידה, אחסון מידע בזיכרון, פתרון בעיות, הצלחה במבחנים
עושים סדר

בדיוק כמו שאנחנו אוהבים לסדר דברים במדפים, במגירות או בתיקיות, כך גם המוח שלנו אוהב שהנתונים בו מסודרים.


כאשר אנחנו רוצים לבצע פעולה מסוימת, אנחנו לא לומדים אותה בכל פעם מחדש, אלא "שולפים" מעין "תיקיה" עם חלקי מידע אותה הכנו מראש. התיקיה הזו מכונה "מקבץ זיכרון". במוח שלנו קיימים המון מקבצים המאפשרים לנו לעשות פעולות שונות ומגוונות, חלקן מאד מורכבות, כגון: לקרוא, לנגן, לחשב ועוד. ללא המקבצים האלה, היינו אבודים!


אנו מייצרים במוח שלנו מקבצים כל הזמן, תוך כדי ביצוע פעולות עליהן אנו חוזרים מספר פעמים. כך למשל פעוט לומד שפה. הניסיונות החוזרים ונישנים לחכות את המלל שהוא שומע סביבו, מביאים להיווצרות מקבצים במוח שלו הקושרים בין דברים שהוא רואה לצלילים/מילים.


מדוע כדאי לייצר מקבצים?


כנהגים אתם לבטח נכנסים לאוטו ומתחילים לנהוג כמעט בלי לחשוב. משמעות הדבר היא שאתם "שולפים" את המידע הדרוש לכם לנהיגה. אין לכם צורך להיזכר במיקום של כל כפתור או לחצן או בסדר הפעולות. המידע הזה כבר נוצר ונארז אצלכם היטב, במהלך הנהיגות הרבות שביצעתם. במקרה זה, מקבצי הזיכרון הם עניין בטיחותי של ממש!

אינכם עסוקים בעיבוד המידע הקשור לטכניקת הנהיגה, וזה מאפשר לכם להפנות תשומת לב למצבים המשתנים בכביש, אליהם אתם פחות מורגלים, כמו רכבים הסוטים ממסלולם, אנשים שמתפרצים לכביש, ראות לקויה וכו'.


בשפה, אם יצרתם מקבצים הקושרים בין האותיות להגיה, תוכלו לקרוא ביתר קלות. אחרת, יקח לכם הרבה זמן. העדר מקבצים, אף יקשה עליכם במקצועות אחרים. למשל בחשבון, אם תהיו עסוקים בקריאת ההוראות, זה יקשה עליכם להפנות תשומת לב לרעיונות המתמטיים, אותם אתם מנסים ללמוד.


בנגינה, אם יצרנו מקבצים הקושרים בין התווים לצלילים, זה מאפשר לנו להפיק מנגינה רציפה ונעימה לאוזן. לנגן מנוסה יספיק מבט חטוף בתווים בכדי להפיק מנגינה. לנגן מתחיל, לעומת זאת, יקח יותר זמן. עדיין לא נוצרו אצלו המקבצים הדרושים, ובכל פעם שהוא ניגש לנגן, הוא אוסף ומעבד מחדש את חלקי המידע. הדבר לוקח לו זמן, והמנגינה - נשמעת בהתאם...

אחת הדרכים לדעת אם הצלחנו לייצר מקבצי זיכרון היא בזמן מבחן (אף על פי שהיה עדיף לדעת זאת לפני...). אם המאמצים שהשקענו בלמידה נעשו בצורה נכונה, בזמן מבחן אנו אמורים בעיקר "לשלוף" את המקבצים הדרושים לנו, ולבצע באמצעותם את המשימות. אך אם המאמצים שהשקענו בלמידה לא נעשו בצורה נכונה, בזמן מבחן אנו נהיה עסוקים ב"לאסוף ולחבר" בין חלקי המידע, וסביר להניח שנתקשה להתמודד עם המשימות.


לעתים אנשים חושבים שהם סובלים מחרדת בחינות בעוד שלמעשה הם חווים פאניקה כשהם קולטים שהם אינם מבינים טוב את החומר כפי שחשבו...


כיצד מייצרים מקבצי מידע באופן יעיל? ואילו טכניקות למידה נפוצות הן דווקא לא כל כך יעילות? בקרוב


bottom of page