top of page
  • carmit kahanov

אתגר המרשמלו - עבודת צוות או מאבקי כוח?


פעם הזדמן לי להעביר פעילות בכיתה של הבת שלי.


אתגר המרשמלו - עבודת צוות או מאבק?

במסגרת זו בחרתי להעביר לתלמידים פעילות בקבוצות, שנקראת "אתגר המרשמלו". התלמידים נדרשים לבנות מגדל יציב וכמה שיותר גבוה, מפסטה ומרשמלו. בדרך הילדים מגלים שזה לא כל כך פשוט וישנם כמה עקרונות הנדסיים שכדאי להקפיד עליהם. אולם מעבר לעקרונות המדעיים, האתגר מהווה הזדמנות להתנסות בעבודת צוות ובשיתוף פעולה.


מבין כל הקבוצות בכיתה, רק קבוצה אחת הצליחה להעמיד מגדל יציב. הקבוצה הזו היתה מעניינת. היא כללה רק בנות, חברות טובות, שאחת מהן היא ילדה עם מוגבלות. כל שאר הקבוצות שעבדו במרץ הצליחו אמנם לבנות מגדלים גבוהים יותר, אך הם התפרקו. בעוד שהרוב הביעו פליאה לנוכח הקבוצה המנצחת, אני הייתי מופתעת מכמות מאבקי הכוח אליהם נחשפתי בזמן הפעילות.


ציפיתי שבסוף הפעילות יהיו לנו כמה מגדלים עומדים ונצטרך לבחור את הגבוה ביותר, אולם בפועל היה רק מגדל אחד עומד.


ישנה כיום הכרה בחשיבות של עבודת צוות, קונספט שלקוח מעולם ההנדסה, בו כל פרויקט מתבצע על-ידי שיתוף פעולה בין כמה גורמים/אנשים. במערכת החינוך ישנו ניסיון לעודד זאת דרך פרויקטים משותפים למיניהם.


בהחלט, כדי לפתח מיומנויות של עבודת צוות צריך להתנסות בכך, אך... אולי ישנו שלב קודם להתנסות - יחסים. יחסים המבוססים על הערכה, כבוד והקשבה הם אולי הבסיס לעבודת צוות. כך, קבוצת הבנות בה שררו יחסים טובים, הצליחה ליצור מגדל - הישג משמעותי כשלעצמו. התנסויות מסוג זה יאפשרו להן לשפר את הישגיהן. והקבוצות האחרות? יש להן עוד מה ללמוד...


מעוניינים לנסות גם? לאתגר דרוש: חבילת פסטה מס' 7 ושתי חבילות מרשמלו. בהצלחה!

bottom of page